Vriendelijkheidssmol
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: Verspreid over 1- of meerdere dagen
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
/
Doelstellingen:
- De leerlingen leren waarden en normen stellen.
- De leerlingen leren mogelijkheden om vriendelijk te zijn voor elkaar.
Methodiek/oefening:
- Alle namen van de leerlingen worden in een doos/potje/... gestoken.
- Elke leerling trekt 1 naam (niet z'n eigen naam).
- De leerling stelt een vriendelijke daad voor de leerling wiens naam hij getrokken heeft. vb. een complimentje geven, de deur openhouden, boekentas dragen, tekening maken, koekje delen
- Op een afgesproken moment bespreken we hoe dit gelukt is en mogen de leerlingen raden wie hun 'vriendelijkheidsmol' was.
Nabespreking:
- Op welke momenten kunnen we hier nog meer aandacht aan besteden?
- Op welke momenten doen we dit al uit ons eigen?
- Hoe was het als iemand een vriendelijke daad voor jou stelde?
- Hoe was het om een vriendelijke daad voor iemand te stellen?
- Welke vriendelijke daad heb jij gesteld voor een ander?
- Waaraan hebben je gezien wie de vriendelijkheidsmol was?