Vriendelijkheidssmol

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: Verspreid over 1- of meerdere dagen

Leerplandoelen: 

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

/

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren waarden en normen stellen.
  • De leerlingen leren mogelijkheden om vriendelijk te zijn voor elkaar.

Methodiek/oefening:

  • Alle namen van de leerlingen worden in een doos/potje/... gestoken.
  • Elke leerling trekt 1 naam (niet z'n eigen naam). 
  • De leerling stelt een vriendelijke daad voor de leerling wiens naam hij getrokken heeft. vb. een complimentje geven, de deur openhouden, boekentas dragen, tekening maken, koekje delen
  • Op een afgesproken moment bespreken we hoe dit gelukt is en mogen de leerlingen raden wie hun 'vriendelijkheidsmol' was.

Nabespreking:

  • Op welke momenten kunnen we hier nog meer aandacht aan besteden?
  • Op welke momenten doen we dit al uit ons eigen?
  • Hoe was het als iemand een vriendelijke daad voor jou stelde?
  • Hoe was het om een vriendelijke daad voor iemand te stellen?
  • Welke vriendelijke daad heb jij gesteld voor een ander?
  • Waaraan hebben je gezien wie de vriendelijkheidsmol was?