Gevoelensthermometer

Doelgroep: 3e graad BaO

Groepsgrootte: klas

Duur: Start 30 min, nadien dagelijks moment (bv. kort na speeltijd)

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden

Materiaal:

  • A3-papieren om alternatievenlijst te maken
  • Wasknijper: gevoel aanduiden
  • Gevoelsthermometer per leerling

Doelstellingen:

  • Leerlingen leren gevoelens herkennnen
  • Lichaamsbewustwording: stilstaan bij welk gevoel leerlingen nu hebben en hier alternatief/constructief gedrag aan koppelen

Methodiek/oefening:

  • Leerlingen duiden vb na speeltijd op individuele gevoelsthermometer aan welk gevoel ze hebben. Eventueel kort rustmomentje met muziek en ogen toe op de bank zodat ze dit goed kunnen ervaren.
  • Leerlingen kiezen een manier bij "positief gedrag", wat ze gaan doen/ waar ze nood aan hebben bij dit gevoel.
  • De lijsten "positief gedrag" worden klassikaal gemaakt. Telkens een apart blad per emotie. Zo wordt vb voor "boos" nagedacht hoe iemand zou kunnen reageren. Bijvoorbeeld:
  • Ik zeg de juf hoe ik me voel
  • Ik zeg: "ik heb even nood aan rust en tijd voor mezelf"
  • Ik probeer rustig in- en uit te ademen

Bij de bespreking wordt gevraagd:

  • Herkent iedereen zich hierin?

Niet alles op de lijst zal voor iedereen even helpend zijn. Leerlingen kunnen dan zelf kiezen waar ze nood aan hebben. Of: individuele nodenkaartjes maken. 

Nabespreking:

  • Na een aantal keren kan geëvalueerd worden of de leerlingen hun emoties nu beter kunnen herkennen
  • Bespreken of de alternatieven of nodenlijst helpt. Lukt het al beter om dit gedrag te stellen?