Verkreukt hart

Doelgroep: BaO

Groepsgrootte: klas

Duur: 15 min

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden

Materiaal:

  • Pen en papieren

Doelstellingen:

  • De leerlingen staan stil bij persoonlijke waarden en eigenschappen
  • De leerlingen reflecteren over impact van kwetsbare woorden/daden op eigen persoonlijkheid en/of zelfbeeld
  • De leerlingen ondervinden het belang van respectvolle, sociale omgang met elkaar

Methodiek/oefening:

Iedereen krijgt een blaadje en tekent hier een hart op. In het hart schrijven ze dingen die voor hem/haar belangrijk zijn aan de hand van volgende vragen:

  • Eigen naam (+ eventueel roepnaam en/of fijne bijnaam/koosnaam)
  • Waar ben je trots op? Waar ben je goed in?
  • Wie is voor jou belangrijk? Wie doet jou lachen? ..geeft jou een fijn gevoel? …doet jou lachen? ( ev ook een huisdier)
  • Wat maakt je belangrijk? .. doe je graag in je vrije tijd?

Elke leerling geeft zijn eigen hart aan zijn linkerbuurman. Die krijgt de opdracht om het hart te verkreuken tot een bolletje, en het zo terug te geven.

Dit roept waarschijnlijk al reacties op van waaruit de nabespreking kan vorm gegeven worden 

Nabespreking:

Benoem signalen uit de groep en ga hier dieper op in. Onderstaande vragen kunnen helpend zijn:

  • Wat gebeurde er?
  • Wat doet dit met je?
  • Hoe vond je het om te kreuken?
  • Hoe was het voor jou om je hart verkreukt terug te krijgen?
  • Kan je het nog glad strijken? (nee)
  • Is het hart en jouw antwoorden nog zichtbaar? (ja)
  • Wie heeft al eens 'een kreuk in zijn/haar hart' gevoeld? Wat werd er gezegd/gedaan?
  • Wie heeft zelf al eens een 'kreuk' aangebracht?

Babies worden niet met een gekreukt hart geboren. Welke woorden/daden laten 'een kreuk' na op iemands hart? Sommige dingen blijven lang zichtbaar/voelbaar. Wees voorzichtig met wat je zegt/doet (! Ook achter een schermpje).