Veilige plek
Doelgroep: BaO + SOGroepsgrootte: klas / individueel
Duur: 5 min
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
Geen materiaal nodig
Doelstellingen:
- De leerlingen ervaren een rustmoment tijdens de dag.
- De leerlingen ervaren een nieuwe manier om toe te passen bij spanning en/ofpiekermomenten
Methodiek/oefening:
- Focus op de buikademhaling: leg je handen op je buik, adem door je neus in en probeer hierbij je buik dik te maken zodat je handen weggeduwd worden. Adem dan door je mond terug uit en trek je buik helemaal in.
- Visualisatie: Ga in een comfortabele en ontspannen houding zitten of liggen. Voel je goed gedragen door de grond onder je. Sluit je ogen en richt je aandacht naar binnen op jouw ademhaling, let op de lucht die naar binnen en terug naar buiten stroomt. Denk aan een herinnering of creëer een plaats waar het goed vertoeven is, waar je je veilig en rustig voelde. Dat kan een plek binnen of buiten zijn, echt of fantasie, kort of lang geleden. Neem rustig de tijd om deze plek te verkennen. Onderzoek deze plek aandachtig met al je zintuigen: Wat zie je? Wat vind je mooi? Welke geur neem je waar? Doet het jou aan iets denken? Wat voel je? De wind op jouw huid of een zacht deken. Hoe voelt het vanbinnen? Een warm gevoel of een frisse vrijheid? Zijn er geluiden? Luister aandachtig.Als je er klaar voor bent, open je ogen. Probeer deze plek op te slaan in je geest, zo kan je op elk moment terugkeren naar jouw veilige plek als je voelt dat de spanning toeneemt.
Nabespreking:
- Wie werd hier rustig / moe van?
Het leren mediteren kan in het begin een beetje vreemd of moeilijk aanvoelen. Je zal merken dat je met je gedachten bent afgeleid. Maar dat is niet erg, merk het op en keer terug naar de oefening. De bedoeling van meditatie en mindfullness is dat je je aandacht richt op iets, zodat je geen ruimte meer over hebt voor pieker of negatieve gedachten.Probeer dit thuis eens uit op een rustige plek.