Talententikkertje

Doelgroep: leerlingen uit de 3e graad basisonderwijs

Groepsgrootte: klasgroep 

Duur: 30 minuten 

Leerplandoelen: 

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden

Materiaal:

Doelstellingen:

  • De leerlingen kennen hun eigen talenten en sterktes.
  • De leerlingen kennen de talenten en sterktes van anderen en leren dit aan te geven.

Methodiek/oefening:

  • De leerlingen wandelen rond binnen een afgebakende zone. Ze kiezen hun eigen weg en gebruiken de volledige beschikbare ruimte.
  • De leerkracht noemt neutrale kenmerken en later positieve kenmerken, eigenschappen en talenten.
  • Bij elke nieuwe functie kunnen de leerlingen een leerling met die eigenschap aantikken. Daarna wandelen ze verder.
  • Wanneer de leerlingen vinden dat deze kenmerken bij niemand past of wanneer ze twijfelen, dan kunnen de leerlingen beslissen om niets te doen of om te gokken (bv: lang haar, bruine schoenen, woont in..., is ... jaar oud, sportief, creatief, goede luisteraar, avontuurlijk, behulpzaam, eerlijk, een goede prater, groepswerker, talent voor muziek, speels, nieuwsgierig, enthousiast, spontaan,...).

Tip voor de leerkracht: zorg ervoor dat alle leerlingen minstens één keer worden aangetikt.

Nabespreking:

  • Wie heb je aangetikt? Was dit terecht?
  • Hoe voelde het om aangetikt te worden?
  • Hoe voelt het om iets positief over jezelf te horen?
  • Praten jullie vaak positief over anderen in het dagelijks leven? Geef hier enkele voorbeelden van.
  • Waarom is het belangrijk om elkaar te complimenteren over dingen die goed gaan?