Super (wo)man! (identiteit)

Doelgroep: 3e gr BaO + 1e gr SO

Groepsgrootte: Klas

Duur: 2-4 lesuren

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Fototoestel(len) of gsm
  • Computer
  • Printer
  • Groot papier
  • Stiften/kleurtjes
  • Eventueel tijdschriften of prenten ter inspiratie

Doelstellingen:

  • De leerlingen creëren een eigen identiteit.
  • De leerlingen leren elkaar op een positieve en creatieve manier kennen.
  • De leerlingen gaan op zoek naar zaken die hun typeren en vrolijk maken, voor een positief zelfbeeld.

Methodiek/oefening:

Verdeel de jongeren in groepjes van 2, 3 of 4 personen.

Laat ze even brainstormen over hun interesses en talenten. Geef elke groep een

groot blad met stiften om hun ideeën neer te schrijven of te tekenen. Een hoop

tijdschriften, prenten of foto's kunnen altijd helpen ter inspiratie.


Als je merkt dat het niet vlot gaat, help ze dan zeker mee op weg. Het kan gaan over

talenten (goed kunnen zingen, goed in rekenen, talen kunnen spreken, verhalen

vertellen, skaten …), interesses (houden van de natuur, vliegtuigen, reizen, muziek,

Facebook …), verzamelingen (alles van Coca-Cola, kleine autootjes …), dingen die je

graag doet (bij vrienden zijn, naar de film, computerspelletjes …) … Kortom dingen

waaraan je iemand herkent.


Geef daarna elk groepje een fototoestel of laat ze met hun gsm aan de slag gaan.

De jongeren maken gekke foto's van elkaar die telkens één eigenschap van de

persoon uitbeelden of in de verf zetten. Hiervoor kunnen ze grappige poses

aannemen, dingen uitbeelden die ze graag doen, op een plaats gaan staan waar ze

graag zijn, iets knutselen of tekenen waar ze een foto van maken met zichzelf … Ook

hier kan je als begeleider helpen met inspiratie te geven, bijvoorbeeld:

  • Luister je graag naar muziek? Doe alsof je wild danst en zet hierbij je favoriete
  • nummer op of zing het zelf.
  • Hou je van de natuur? Ga in het gras liggen met een bloem in je mond.
  • Vind je auto's leuk? Doe alsof je een auto optilt.
  • Hou je van mensen om je heen? Maak een foto waarop mensen je in de lucht
  • houden.
  • Kan je niet zonder je gsm? Vraag de gsm's van de anderen in de groep en doe
  • er een leuke pose bij.

Maak een collage van de favoriete foto van elke persoon. Print de collage af en geef

het een leuk plaatsje in jullie lokaal.


Tip: Sommige jongeren hebben een zeer laag zelfbeeld. Zij vinden het soms moeilijk om

voor hun interesses uit te komen. Ook over talenten praten is niet voor iedereen

weggelegd. Probeer hier rekening mee te houden. Geef hen extra steun door zelf

voorbeelden te geven, echte interesse te tonen en hen even de tijd te geven,

zonder de aandacht te veel te trekken op die persoon. Forceer niemand om iets in

de groep te brengen.

Nabespreking:

  • "Heb je dingen geleerd van elkaar dat je nog niet wist?"
  • "Ben je blij met je eigen interesses en talenten?"
  • "Vind je het oké dat je niet alles goed kan?"

Vertel de leerlingen dat het belangrijk is om zichzelf positief te bekijken. Want

mensen die zichzelf graag zien, die stralen!


Vertel de jongeren dat ze op www.noknok.be meer toffe oefeningen voor thuis

vinden om zichzelf beter te leren kennen en zichzelf graag te zien.