Stoorzenders

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte: 10-30 leerlingen

Duur: 10-15 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Doelstellingen:

  • Leerlingen werken samen om gemeenschappelijk doel te bereiken
  • Leerlingen oefenen om hun focus te bewaken, ongeacht de prikkels van buitenaf

Materiaal:

  • Groot vel papier
  • Stiften 

Methodiek/oefening

  • De leerlingen gaan per twee zitten en krijgen per duo een groot vel papier.
  • Het ene kind is de tekenaar en het andere de stoorzender. Spreek af wat de tekenaars tekenen, bijvoorbeeld golvende bewegingen op de maat van een instrumentaal muziekstuk. 
  • De tekenaars gaan aan de slag. De stoorzenders leiden de tekenaars af. Ze mogen hen niet aanraken, maar ze mogen wel geluiden maken, een mop vertellen of een gekke bek trekken. 
  • Lukt het de tekenaars om hun aandacht bij het werk te houden? En lukt het de stoorzenders om hun aandacht te trekken? Na een tijdje wisselen de kinderen van rol. Ze kunnen het papier omdraaien of je geeft de tweetallen een nieuw vel.

Nabespreking:

  • Lukt het je om de aandacht erbij te houden? 
  • Wat hielp je daarbij? 
  • Brugje naar de klas/school: gebeurt er in de klas weleens iets waardoor jij je aandacht er niet bij kan houden? Wat doe jij dan of wat zou jij dan kunnen doen?