Stellingen
Doelgroep: 1ste Graad SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 10 minuten
Leerplandoelen:
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
Eén stoel per leerling.
Doelstellingen:
- Zicht krijgen op zichzelf als persoon
- Elkaar op een diepere manier leren kennen
- Gelijkenissen tussen leerlingen zichtbaar maken
- Rekening houden met hoe iedereen er vandaag bij zit
Methodiek/oefening:
De leerkracht zegt een aantal stellingen. De leerlingen moeten rechtstaan als het voor hun van toepassing is:
- Ik heb lekker ontbeten vanmorgen
- Ik heb me moeten haasten om op tijd op school te zijn
- Ik ga straks de hele avond tv/netflix kijken
- Ik heb goed geslapen
- Ik ervaar wel eens groepsdruk
- Ik vergelijk mezelf vaak met anderen
- Ik voel me vaak minder waard dan iemand anders
- Ik heb genoeg tijd om me te ontspannen
- Ik voel me vaak alleen en eenzaam
- sociale media zorgt ervoor dat ik me minder goed voel
- Ik geniet ervan als de zon schijnt
- Ik vind het belangrijk wat anderen van mij denken
- Ik ervaar veel stress
- Ik heb veel hobby's
- Ik durf mij kwetsbaar op te stellen
- Ik kan moeilijk om met nieuwe plannen.
- Ik vind het moeilijk om te vertellen hoe het met me gaat.
- Ik heb vaak de slappe lach.
- Ik heb iemand in mijn leven aan wie ik alles kan vertellen…BFF
- Ik voel me wel eens onzeker.
- Ik weet soms niet hoe ik moet reageren als ik een complimentje krijg.
- Ik slaap niet goed.
- Ik ben graag op school.
- Ik ben soms bang.
- Ik wordt blij van de zon.
- Ik kan me gemakkelijk ontspannen.
- Ik houd vaak rekening met de mening van anderen.
- Ik voel me wel eens down.
- Ik heb al eens al mijn sociale media van mijn smartphone gezwierd.
- Ik vind het moeilijk om hulp te vragen als het even moeilijk gaat
- Ik pieker vaak
- Ik ben gelukkig
- Ik vind dat ik te veel schoolwerk heb
- Ik geniet van buiten zijn: vb buiten spelen, een wandeling maken,…
- Ik heb genoeg vrienden
- Ik mag fouten maken
- Ik kan gemakkelijk tot rust komen/ ontspannen
- Ik heb iemand om mee te praten als ik me minder goed voel
Nabespreking:
Sommige leerlingen zijn hun dag misschien al begonnen met een ingedrukte veer, bv. diegene die niet goed geslapen hebben of zich heeft moeten haasten om op school te geraken. Zij zitten mogelijks al tegen hun 'raampje' en hebben met andere woorden al wat stress. Het kan zijn dat bij de eerstvolgende tegenslag/stressmoment deze leerlingen heviger zullen reageren doordat ze al een moeilijke ochtend gehad hebben. Hou dit in je achterhoofd, je weet niet hoe anderen hun dag gestart zijn, maar dit kan dus invloed hebben op hoe ze de rest van de dag beleven/reageren. Eventueel op bepaalde stellingen ingaan: wat maakt dat je zo denkt? Wat kan een helpende gedachte zijn? Hebben anderen tips voor degene die op die manier denken? Hoe denken de leerlingen er over die hier een ander standpunt in hebben?