Samen oversteken

Doelgroep: 3de graad BaO en SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 15 à 30 minuten

Leerplandoelen: 

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Per vijf kinderen vier stoelen
  • Ruimte om een spel te spelen (bijvoorbeeld de turn- of eetzaal)

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren overleggen met elkaar.
  • De leerlingen werken samen aan een gegeven opdracht.

Methodiek/oefening:

Verdeel de kinderen in groepjes van vijf tot tien.

In de ruimte staat een rij met stoelen (per vijf kinderen vier stoelen). Vertel de kinderen dat jullie enkel aan de zijden van de ruimte veilig op de grond staan. In het midden van de zaal is een moeras waar krokodillen zitten.

Geef de kinderen de opdracht in groep aan de overkant te raken zonder in het moeras te

vallen. Daarvoor mogen ze enkel de stoelen gebruiken. Helaas zijn er niet genoeg stoelen voor iedereen om op te staan.

Bedenk samen met de kinderen een plan om dit aan te pakken.

Geef de groep de kans om een bedacht idee uit te voeren. Als de kinderen een oplossing

uitproberen die niet lukt, bekijk dan samen wat ze anders kunnen doen.

  • Hoe kan je elkaar helpen bij deze opdracht?
  • Hoe kan je problemen op een leuke manier oplossen?
  • Wat kan je anders doen/zeggen/vragen?
  • Wat was al goed?

Moedig vooral de kinderen aan die goed samenwerken, ongeacht of ze goede ideeën aangeven: je bent goed aan het nadenken, wat kunnen we nog doen, goed geprobeerd, zo komen we er wel, knap dat jij zo goed luistert naar…

De groep geeft/krijgt een groot applaus als iedereen aan de overkant raakt.

Nabespreking:

  • Welke gemeenschappelijkheden hebben jullie van elkaar ontdekt?
  • Hoe was het om als klasgroep 1 gemeenschappelijkheid te moeten vinden? Ging dit
  • vlot? Of ging dit moeilijk? Hoe zou dit komen?
  • Hadden jullie verwacht dat jullie als klasgroep 1 gemeenschappelijkheid zouden vinden?
  • Waarom wel/niet?

Bron

www.trajectopmaat.be