Raad je kameraadje
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: variabel
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- papier
- pen
- lijstje met vragen per persoon
Doelstellingen:
- De leerlingen durven zichzelf uitspreken in groep.
- De leerlingen leren elkaar op een dieperliggend niveau kennen in functie van een veilige klasbinding.
Methodiek/oefening:
- De leerlingen en de leerkracht zitten in een kring.
- Iedereen krijgt een papiertje. Er worden verschillende vragen gesteld, zoals 'wat zou je minstens 1 keer in je leven gedaan willen hebben', 'Als je zou reïncarneren, hoe zou je dan terug willen komen',...
- Iedereen schrijft zijn/haar antwoord op het papiertje en geeft het papiertje af aan de leerkracht.
- De leerkracht schudt de papiertjes door elkaar en legt ze op een stapel. Een leerling neemt een briefje, leest het voor en raadt van wie het papiertje is. Als het goed is, krijgt hij/zij een punt en kan er opnieuw geraden worden.
- Voorbeeldvragen:
- Wat zou je minstens 1 keer in je leven gedaan willen hebben?
- Als je zou reïncarneren, hoe zou je dan terug willen komen?
- Als je een superkracht had, welke superkracht zou dit zijn?
- Welk geheimpje weten de andere leerlingen en de leerkracht nog niet over jou?
- Wie is jouw idool?
- Waar kan je ongelooflijk van genieten?
- Wat zou je doen als je 1 miljoen euro wint?
- ...
Nabespreking:
- Wat wist je al wel/nog niet over elkaar?
- Wat neem je hieruit mee?
Bron
www.werkvormen.info