Over de streep
Doelgroep: OKAN
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 10 minuten
Leerplandoelen:
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- /
Doelstellingen:
- De leerlingen staan stil bij de eigen identiteit.
- De leerlingen krijgen een beter zicht op wie de anderen zijn.
Methodiek/Oefening:
Zet alle tafels en stoelen aan de kant zodat er voldoende loopruimte ontstaat.
Zet vervolgens met tape of met krijt een lijn op de grond.
Zorg dat iedereen voldoende ruimte heeft om gemakkelijk over de streep te stappen.
De leerlingen staan allemaal aan dezelfde kant op ongeveer minstens een meter afstand van de lijn. De begeleider stelt enkele vragen/stellingen. De anderen tonen dat ze respect hebben voor de personen die over de streep gaan. Dat doen ze bijvoorbeeld door een duim of een hand in de lucht te steken. Daarna gaat iedereen weer aan dezelfde kant bij elkaar staan.
Loop over de streep...
- Als je een sport doet?
- Als je thuis de jongste bent.
- Als je thuis de oudste bent.
- Als je veel schoolwerk hebt.
- Als je een goede band hebt met je broers en zussen.
- Als je je soms niet thuis voelt in België.
- Als je veel nadenkt.
- Als je jouw land mist.
- Als je een eigen slaapkamer hebt.
- Als je kan fietsen.
- Als je van dieren houdt.
- Als je van muziek houdt.
- Als je niet goed kan slapen.
- Als je niet graag naar school gaat.
- Als je het spannend vindt om nieuwe vrienden te maken.
- Als je heimwee hebt naar je thuisland.
- Nabespreking:
Voorzie voldoende tijd voor een nabespreking. Ook als er niet heel erg persoonlijke vragen gesteld worden kan dit spel een grote impact hebben op de groep. Sommige leerlingen willen misschien hun hart luchten. Wees je daar als begeleider bewust van en zorg voor tijd en ruimte om het hierover te hebben.
Enkele vragen die je in de nabespreking kunt gebruiken zijn:
Wat is je opgevallen?
Waar ben je verbaasd over?
Hoe voelt het als je tot de minderheid behoort?
Wil je er nog iets meer over vertellen?