Mindset storende en helpende gedachten
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: klas
Duur: 15 min
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal: Geen materiaal nodig, enkel voldoende ruimte
Doelstellingen:
- De leerlingen krijgen inzicht in welk effect positieve en negatieve gedachten hebben op henzelf en op het leren.
Methodiek/oefening:
De kinderen gaan per 2 staan op een plek in de ruimte. Ze spreken af wie nr. 1 en 2 is. De nummers 1 doen hun arm op zij en hun ogen dicht. De nummers 2 leggen hun handen op de arm van de nummers 1. Zij gaan straks op een zelf gekozen moment de arm van nr. 1 naar beneden duwen. Nr. 1 weet niet wanneer dit zal zijn, vandaar belangrijk dat de handen van nr. 2 al op de arm van nr. 1 liggen. Belangrijk dat er goede concentratie is.
De nummers 1 proberen aan negatieve dingen te denken, remmende gedachten. Ze proberen zich echt in te leven. Als leerkracht noem je er een paar op:
- Ik voel me slap
- Ik kan dit niet
- Mensen begrijpen me niet, vinden me niet aardig
- Ik ben slecht in dit soort oefeningen
- Ik heb geen kracht in mijn armen
- Ik heb weinig energie
- Dit gaat me toch niet lukken
Of laat ze aan een negatieve gebeurtenis denken.
Als iedereen dit gedaan heeft doe je dezelfde oefening nog eens maar dan met positieve gedachten:
- Ik sta als een stevige boom met wortels in de grond
- Ik ben sterk
- Ik voel me krachtig
- Dit gaat me lukken.
- Ik hou vol.
- Ik voel me goed.
- Ik wordt geaccepteerd door anderen, vinden me aardig
Of laat aan een positieve gebeurtenis denken.
Laat daarna de nummers 1 en 2 wisselen van rol.
Nabespreking:
- Op welke manier beïnvloeden je gedachten de manier waarop je een oefening aangaat?
- Hoe hebben jullie deze oefening ervaren? Hebben jullie verschil gemerkt?