Ik geef mezelf een plaats

Doelgroep: 3e graad BaO en 1e graad SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 20 à 30 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Pen, papier, kleurtjes...

Doelstellingen:

  • Zicht krijgen op de identiteit van de verschillende leerlingen (in groep)
  • Zicht krijgen op de klasdynamiek

Methodiek/oefening:

De leerlingen krijgen de opdracht om samen een boot op het water te tekenen.

Dan plaatst elke leerling en de leerkracht zich ergens op de boot of het water.

De uitleg voor de leerlingen: kies een plaats in de boot die iets kan zeggen over jouw rol en plaats die je inneemt in de klasgroep (bv. de kapitein, de knecht, ...).

Daarna kan je aan elke leerling vragen of dat deze plaats in de klas, gelijkend is met de plaats die je in neemt in een andere groepen (bv. in je voetbalploeg of hobby).

Varianten:

  • De deelnemers kunnen iets anders tekenen: een boom, voetbalveld, treinstation...
  • Blob: de begeleider kan een blob geven aan iedere deelnemers (zoek via google).
  • Waar-is-Wally?: De deelnemers kunnen zichzelf aanduiden op een prent van Waar-is-Wally?
  • Kies een figuur: De deelnemers kunnen kiezen uit verschillende soorten smurfen of Disneyfiguren.

Nabespreking

  • Wie vind jij dat er de "kapitein, helper, knecht, ... " is?
  • Vind je dat elke leerling juist staat of zou je iemand ergens anders plaatsen?
  • Wie heeft zichzelf op eenzelfde of andere plek geplaatst?
  • Waarom heb je jezelf hier geplaatst?
  • Waar heb je jezelf geplaatst in de groep?

Bron

www.trajectopmaat.be