Ik ben uniek

Doelgroep: SO

Groepsgrootte: Klas

Duur: 25 minuten

Leerplandoelen:

  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal: Geen materiaal nodig

Doelstellingen:

  • Zichzelf beter leren kennen
  • Vergroten van zelfvertrouwen

Methodiek/oefening:

Iedereen van de groep staat recht in een kring en vertelt om de beurt iets in de groep. Iets

waarvan hij/zij denkt dat de andere groepsleden dat niet gemeenschappelijk hebben: iets

unieks. Bijvoorbeeld: Ik heb rood haar, mijn sport is touwspringen, ik heb in China gewoond …

De verteller moet gaan zitten wanneer hij/zij iets vertelt dat niet uniek is.

Nabespreking:

Na deze activiteit is het leuk om iedereen een item te laten kiezen dat ze leuk vinden

(bv. een sleutelhanger, grassprietje, flesje Fanta …). Laat ze met dit item aangeven of ze

deze activiteit leuk vonden. Wanneer ze het item hoog in de lucht steken vonden ze de

activiteit leuk, als ze het item helemaal beneden houden vonden ze het echt niet leuk.

Een tweede vraag die je kan stellen is of ze veel nieuwe dingen te weten zijn gekomen van de

anderen in de groep.


Vertel de jongeren dat ze op www.noknok.be meer toffe oefeningen voor thuis vinden om

zichzelf beter te leren kennen. En om meer zelfvertrouwen te krijgen.