Ik ben uniek

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte: Klas

Duur: 25 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal: /

Doelstellingen:

  • Zichzelf beter leren kennen
  • Vergroten van zelfvertrouwen

Methodiek/oefening:

Iedereen van de groep staat recht in een kring en vertelt om de beurt iets in de groep. Iets waarvan hij/zij denkt dat de andere groepsleden dat niet gemeenschappelijk hebben: iets unieks. Bijvoorbeeld: Ik heb als enige rood haar, mijn unieke sport is touwspringen, ik heb als enige in China gewoond, ik lust als enige geen pizza…

Bevraag of andere leerlingen dit ook hebben (gedaan). Zo niet, is de verteller uniek en mag deze gaan zitten. Zo wel, blijft de verteller staan en moet deze in de volgende ronde iets anders verzinnen waarin hij (hopelijk) wel uniek is.

Nabespreking:

Laat de leerlingen met hun hand aangeven hoe ze de activiteit vonden: hand hoog = heel fijn, hand laag = niet fijn, hand midden = neutraal. 

Bevraag of ze veel gemeenschappelijkheden hadden, en of ze veel nieuwe dingen te weten zijn gekomen van de anderen in de groep.

Vertel de jongeren dat ze op www.noknok.be meer toffe oefeningen voor thuis vinden om zichzelf beter te leren kennen en om meer zelfvertrouwen te krijgen.