Groepjes maken

Doelgroep: BaO

Groepsgrootte: klasgroep

Duur: variabel

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden

Materiaal:

  • Kwartetspel

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren met zoveel mogelijk medeleerlingen samenwerken.

Methodiek/Oefening:

  • Kwartet

Neem een kwartetspel en neem het aantal kwartetten gelijk aan het aantal groepjes dat je wenst te vormen. Deel de kaartjes uit. Alle leerlingen met een kaart behorend tot hetzelfde kwartet werken samen.

  • In de rij

Je bedenkt een onderwerp waarin de leerlingen verschillen. Zeg dan: "Ga op volgorde staan van …" (voornaam, geboortedag, lengte, schoenmaat, hoe laat je opstond, aantal huisdieren) Als de leerlingen staan, kun je aftellen 1-2-3-4-5-6-7-8 (Het aantal leerlingen gedeeld door 3 of 4). De leerlingen met dezelfde nummers vormen een groepje.

  • Social Shuffle

De Social Shuffle is een gratis online tool, die de klasopstelling door elkaar husselt.

  • Ik Ook Groepen

De werkvorm 'Ik Ook Groepen' is een manier om de leerlingen te laten ontdekken wat ze wel en niet gemeen hebben met hun klasgenoten.

1. De leerkracht stelt een vraag, zoals "Wat is je lievelingskleur?".

2. Iedereen met hetzelfde antwoord gaat bij elkaar staan.

Nu kun je als leerkracht de groepjes voor de vervolgopdracht maken: kinderen met hetzelfde antwoord bij elkaar óf juist gemengde groepen.

Ideeën voor vragen:

  • lievelingskleur
  • leukste sport
  • favoriete land
  • lievelingsdier
  • droombaan
  • lekkerste toetje