Kleurenmonsters en silhouet

Doelgroep: OKAN

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur:  30 minuten

Leerplandoelen:

  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Meme van dieren
  • Kleurenmonsters basisemoties
  • silhouet

Doelstellingen:

  • We leren elkaars namen kennen.
  • We maken kennis met de verschillende emoties
  • We staan stil bij hoe we ons voelen.

Methodiek/Oefening:

Meme van dieren

We starten in een cirkel.
De begeleider gooit de bal naar een leerling. Deze leerling gooit de bal op zijn beurt naar een andere deelnemer. Probeer de bal steeds te gooien naar iemand die ongeveer tegenover jezelf staat (dus niet naar je buur). Als iemand de bal krijgt, zegt hij/zij zijn/haar naam en kiest hij een dier uit de meme van dieren.

Eventuele bij vragen:

  • Waarom kies je voor dit dier?
  • Voel je je altijd zo?

Meme en de basisemoties

We overlopen de dieren die gebruikt werden en de leerlingen mogen aangeven welke emotie bij de meme kan horen. Zo komen we tot alle basisemoties.
We leggen de kleurenmonsters in het midden bij de bespreking zodat iedereen ze goed kan zien. Eventueel geven we voorbeelden van onszelf.
Extra uitleg bij de emotie verward.

Nabespreking:

  • Wat zijn voorbeelden van deze emotie?
  • Wanneer heb je deze emotie eens gevoeld?
  • Wat was de laatste keer dat je dit voelde?
  • Hoe kan je dit aan iemand zien?
  • Hoe kan iemand dat aan jou zien?
  • Kan of mag je deze emotie laten zien?
Is er een plek waar je deze gevoelens wel mag tonen, waar kan je dit wel laten zien?


Silhouet

Iedereen krijgt een silhouet (zie bijlage) en duid aan met kleurtjes hoeveel van welk gevoel ze in zich hebben (bijvoorbeeld vooral blij dan is een groot stuk geel gekleurd). Wij doen het zelf voor op ons eigen silhouet en kleuren hoe we ons op dat moment voelen.


Nabespreking:

  • Waar voel je deze emoties?
  • Hoe voel jij die dan?
  • Kan je 2 emoties tegelijkertijd voelen?
  • Wat doe je daar dan mee?