Gelukshormoontjes

Doelgroep: SO

Groepsgrootte: Klas / individueel

Duur: 20-30 min

Leerplandoelen: 

  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal: Werkbundel (zie bijlage)

Doelstellingen:

  • De leerling leert verschillende copingstrategieën kennen.
  • De leerling leert een gepaste strategie kiezen bij negatieve emoties of stress.
  • De leerling leert omgaan met negatieve emoties en stress.
  • De leerling leert mentaal voor zichzelf te zorgen.

Methodiek/oefening:

Hoe komt het dat we ons soms goed voelen en andere keren soms minder goed voelen? En wat kunnen we er aan doen? Wel...

Gelukshormonen zijn stoffen in ons hoofd die ervoor zorgen dat we ons blij, gelukkig, en positief kunnen voelen. Ieder van ons heeft deze stoffen, we worden ermee geboren (genen).

Er zijn 4 verschillende soorten gelukshormonen:

  • dopamine (beloningshormoon),
  • endorfine (pijnstiller),
  • serotonine (gevoelskalmeerder),
  • oxytocine (liefdeshormoon).

Je kan het zien als 4 verschillende potjes (zie bijlage) met elk hun eigen functie. Wanneer we doorheen ons leven negatieve situaties of ervaringen meemaken, kunnen deze potjes leeg geraken. Het goede aan heel het verhaal is wel dat we door bepaalde dingen te doen (levensstijl) de potjes terug kunnen bijvullen. We kunnen dus zelf deze stoffen aanmaken.

Geel potje (trofee):

  • Wanneer het gele potje leeg is, hebben we te weinig beloningshormoon. Dit zorgt ervoor dat we onszelf niet leuk vinden, je hebt geen goed gevoel over jezelf (laag zelfbeeld)

Oranje potje (pleister):

  • Wanneer het oranje potje leeg is, hebben we te weinig van onze (emotionele) pijnkiller. Deze stofjes hebben we nodig wanneer er zich een vervelende gebeurtenis voordoet, wanneer we verdrietig zijn of heel erg gestresseerd zijn. Endorfine werkt dan als een pleister die ervoor zorgt dat we kunnen genezen.

Blauwe potje (zenmannetje):

  • Wanneer het blauwe potje leeg is, hebben we te weinig van onze gevoelenskalmeerder. Dit zorgt ervoor dat we ons angstig, verdrietig ,boos voelen. Waardoor je veel gaat piekeren, negatieve gedachten vormt of paniek krijgt.

Rode potje (hartje):

  • Wanneer het roze potje leeg is, hebben we te weinig liefdeshormoon. Dit zorgt voor het pijnlijke gevoel dat gepaard gaat met eenzaamheid. We voelen ons gestresseerd en hebben weinig energie. Blijf niet met dit gevoel zitten, maar zoek contact

Hoe doe je dit?
Bekijk bij elk potje de voorbeelden op de werkbladen. Geef de leerlingen de tijd om voor zichzelf bij elk potje wat dingen te kiezen en op te schrijven bij het desbetreffende potje. Je kan ook aan leerlingen vragen of ze zelf ideeën hebben over hoe ze de potjes kunnen aanvullen.

Een goede slaaphygiëne zorgt ervoor dat we alle potjes tegelijkertijd bijvullen. Slaap is voor ons hoofd hetzelfde als eten voor onze buik. Wanneer we honger hebben zijn we zwak en kunnen we niet goed presteren. Dat is het zelfde voor ons hoofd, maar dan met slaap.

Nabespreking:

Ga eens na voor jezelf welke dingen je al doet.

  • Voor welk potje kan je meer aandacht hebben?
  • Heb je nieuwe ideeën opgedaan die je wel wilt uitproberen?
  • Is er iets dat je vandaag nog wil ondernemen?
  • Is er een potje dat wat minder gevuld is bij jou?

Wat als je potjes meer en meer leegraken en je niet meer weet hoe je ze kan aanvullen? Wat kan je dan doen?

  • Leerlingen adviseren dat ze hulp durven inroepen. Waar kan je zoal hulp vragen? Bij wie?
  • Vrienden, familie, leerkrachten, leerlingenbegeleiding, JAC, Awel, Overkop, CLB-chat….
  • Verwijzen naar websites, zoals www.rustbox.be, www.noknok.be...