Conflicthantering 1ste graad BaO
Doelgroep: 1ste graad BaO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 20 minuten
Materiaal: /
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
Doelstellingen:
- Leerlingen leren omgaan met conflicten
- Leerlingen leren zelf zoeken naar oplossingen
Methodiek/Oefening:
Maak gebruik van opdrachten waarin de kinderen de volgende vragen beantwoorden: Heb je wel eens ruzie? Waarom? Waar gaan ruzies over? Hoe kun je zo'n ruzie oplossen? Is ruzie ook wel eens ergens goed voor? Kun je ruzie voorkomen? Hoe?
Speel eenvoudige conflictsituaties met de kinderen na en laat ze al improviserend proberen het conflict op te lossen.
Gebruik hiervoor recente conflictsituaties of situatieschetsen die allemaal uitmonden in een conflict.
Variant
Gebruik conflictsituaties die kinderen zelf aandragen. Laat ze deze bijvoorbeeld eerst in stripvorm tekenen of laat ze
beschrijven.
Situatieschetsen
Pootje lichten
Lupe zit te rekenen. Ze heeft één been niet onder haar tafel. Laia loopt langs haar heen, struikelt over haar been en valt.
Zij wordt erg boos.
Viltstiften
Burak heeft voor zijn verjaardag een set viltstiften gekregen. Hij is er erg zuinig op. Analia vraagt of zij de viltstiften van
Burak even mag lenen. Dat vindt Burak niet goed, omdat hij bang is dat Analia er veel te slordig mee omgaat.
Als Burak zich even omdraait, pakt Analia vlug de stiften. Burak ziet dat en wil de stiften terug hebben. Maar Analia zegt:
'Straks'.
Knikkers
Sharon en Miryiam zijn aan het knikkeren. Sharon stoot met haar voet tegen een knikker aan. 'Nu ben ik aan de beurt', zegt Miryiam. Sharon zegt dat ze per ongeluk de knikker aanraakte. Daarom is zij aan de beurt. Maar Miryiam houdt vol dat zij aan de beurt is.
Touwtje springen
Een paar kinderen zijn aan het touwtje springen. Een paar andere kinderen spelen tikkertje. Ze lopen telkens door het touw heen.
Nabespreking:
Ga nadien in groep in gesprek over volgende vragen:
- Wat gebeurde er precies / Waardoor ontstond het probleem?
- Wat vind je van de gevonden oplossing?
- Was het een oplossing ten koste van één van de partijen?
- Wat waren de sterke kanten van de gekozen oplossing?
- Zijn er ook andere oplossingen mogelijk?
Bron: Pedagogisch begeleidingsdienst (conflicthantering)