Complimentenboom

Doelgroep: 3de graad Basisonderwijs en 1ste graad SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur:  15 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Boom (uit papier, hout…)
  • Boomblaadjes (uit papier): minstens 3 boomblaadjes per leerling en 3 per leerkracht.
  • Plakband of lijm
  • Pen

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren op een creatieve manier complimenten geven aan elkaar.
  • De leerlingen creëren verbinding tussen de leerlingen en de leerkracht.
  • De leerlingen delen ervaringen, gevoelens… met elkaar.
  • De leerlingen uiten hun waardering naar elkaar toe en leren dit van elkaar te ontvangen.

Methodiek/Oefening:

1 Een plekje voor de boom
Voorzie een plaats in de klas waar de complimentenboom kan staan of ophangen. Maak op voorhand boomblaadjes waar leerlingen (en de leerkracht) complimentjes op kunnen
schrijven.

Tip: voor de boom kan je je verbeelding de vrije loop laten. Teken een boom op een blad,
zaag een boom uit een houten paneel of ga aan de slag met een echt klein boompje of struik.

2 Aan een boom horen blaadjes
Deel minstens 3 blaadjes per leerling uit. Geef hen de opdracht om hierop 3 complimentjes te schrijven. Help hen op weg met de richtvraag: "Welke complimentjes krijg jij soms te horen?" en geef zelf enkele voorbeelden.

Als de leerlingen de blaadjes ingevuld hebben, mogen ze deze ophangen aan de boom
(bijvoorbeeld aan een koord of met plakband). De leerkracht doet dit ook voor
hem-/haarzelf.

3 Blaadjes vallen van de boom
Heeft een leerling nood aan een complimentje? Verdient iemand een pluim? Kies dan één
van de blaadjes van de boom en geef die af aan de leerling in kwestie. Hij/zij mag die op de bank leggen of ergens veilig opbergen.

Tip: Je kan ook leerlingen elkaar blaadjes laten geven.

Nabespreking:

Sta kort even stil bij waarom jij, of je leerling, dit complimentje koos om te geven aan de
leerling in kwestie. Formuleer samen met de klas een antwoord op volgende vraag:

  • Waarom koos je dit blaadje en niet een ander?
  • Waarom past dit blaadje zo goed?

Bron

www.gezondleven.be