54321-methode

Doelgroep: iedereen

Groepsgrootte: klas / individueel

Duur: 5 min

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Eventueel bijlage 5-4-3-2-1 erbij nemen om het visueel te maken of verwijzen naar www.rustbox.be

Doelstellingen:

  • De leerlingen ervaren een rustmoment tijdens de dag
  • De leerlingen ervaren een nieuwe manier om toe te passen bij spanning en/of 

    piekermomenten

Methodiek/oefening:

  • Focus op de buikademhaling:
  • Leg je handen op je buik, adem door je neus in en probeer hierbij je buik dik te maken zodat je handen weggeduwd worden. Adem dan door je mond terug uit en trek je buik helemaal in.
  • Kijk rond je en breng je focus op 5 dingen die je ziet. Je mag dit in gedachten opnoemen, in stilte. Hierna focus je je op 4 dingen die je hoort. Dan 3 dingen die je voelt, 2 dingen die je ruikt en 1 ding dat je proeft.

Nabespreking:

Wie werd hier rustig / moe van?

Het leren mediteren kan in het begin een beetje vreemd of moeilijk aanvoelen. Je zal merken dat je met je gedachten bent afgeleid. Maar dat is niet erg, merk het op en keer terug naar de oefening. De bedoeling van meditatie en mindfullness is dat je je aandacht richt op iets, zodat je geen ruimte meer over hebt voor pieker of negatieve gedachten.

Probeer dit thuis eens uit op een rustige plek.