3 waarheden en 1 leugen

Doelgroep: Bao + SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: Variabel

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Papier voor elke leerling
  • Pen

Doelstellingen:

  • De leerlingen durven zichzelf uitspreken in groep. 
  • De leerlingen leren elkaar op een dieperliggend niveau kennen in functie van een veilige klasbinding.

Methodiek/oefening:

  • Deel de lege papieren uit aan de leerlingen. De leerlingen noteren elk 4 stellingen over zichzelf, 3 ervan zijn waar en 1 is een leugen. Dit kan gaan over allerlei thema's bijvoorbeeld hobby, woonplaats, familie, eten, muziek, etc.
  • Als de leerlingen klaar zijn, wandelen ze rond in de ruimte en zoeken ze een leerling waarmee ze een duo vormen.
  • Eén leerling leest zijn/haar 4 stellingen voor. De andere raadt welke de leugen is.
  • Is de leugen goed geraden? Dan trekt de leerling een streepje op zijn/haar blad.
  • Vervolgens leest de andere leerling zijn/haar stellingen voor en wordt er opnieuw geraden wat de leugen is.
  • De leerlingen wandelen terug rond als ze klaar zijn en ieder zoekt een andere leerling om een nieuw duo mee te vormen. Zo ga je door tot iedereen elkaar heeft gesproken. 

Nabespreking:

  • Hoeveel leerlingen hebben jouw leugen ontdekt?
  • Vond je het moeilijk/ gemakkelijk om de leugens te raden? 
  • Hoe wist je dat iets een leugen was? Waar heb je op gelet bij de ander (gezichtsuitdrukking, stem, lichaamshouding...?) 
  • Heb je iets bijgeleerd over iemand? Zo ja, wat? 

Bron

www.klascement.be