Witzwart blad perspectief

Doelgroep: 4-5-6e jaar BaO + SO

Groepsgrootte: klas

Duur: 15 min

Leerplandoelen: 

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Zwart wit papier
  • IJsberg

Doelstellingen:

  • De leerlingen ontdekken dat ze verschillende perspectieven kunnen innemen en het inzet vraagt om anders te denken.
  • De leerlingen ervaren zelf dat er verschillende perspectieven zijn.
  • De leerlingen krijgen inzicht dat er verschillende perspectieven zijn.

Methodiek/oefening:

De begeleider toont een papier aan de leerlingen en vraagt welke kleur het is. De begeleider ziet de andere kant van het papier en er ontstaat een discussie over de kleur.

De begeleider toont de andere kant van het papier en vertelt hierbij dat er niemand ongelijk heeft want het papier is zowel zwart als wit. Het hangt er vanaf vanuit welk perspectief (kant) je het papier bekijkt. Iedereen heeft gelijk op zijn manier, iedereen vertelt zijn/haar waarheid... .

De begeleider maakt de link met de realiteit. bv. een ruzie of conflict wordt altijd door beide partijen anders beleefd. Leerling A voelt wat hij voelt en leerling B voelt wat hij voelt. Onze interpretatie van één dezelfde situatie kan verschillen.

Je inleven in het andere perspectief vraagt altijd een inspanning (bv. letterlijk in de schoenen van een ander gaan staan, moeite doen om het blad om te draaien...).

De begeleider maakt de link met de ijsberg. Boven de waterspiegel is feitelijk (bv. wat je ziet -> zwart/wit), onder de waterspiegel is wat je voelt, denkt... (bv. wat zegt de andere nu, is hij kleurenblind?)

Er zijn dingen die je kunnen helpen. Belangrijk om op tijd aan te geven dat je emmertje aan het vullen is en het leeg gemaakt moet worden.