Talentenkwartet (secundair onderwijs)
Doelgroep: 1ste graad secundair onderwijs
Groepsgrootte: klasgroep
Duur: 15 minuten
Leerplandoelen:
- lKid 1, lKid 3, lKvk 1
Materiaal: talentenkaartjes
Doelstellingen:
Zicht krijgen op eigen talenten doet je groeien, het maakt je sterker en je krijgt meer zelfvertrouwen.
Methodiek/oefening:
Iedere leerling krijgt een pakketje van 5 talentenkaartjes. Je kijkt voor jezelf welke 2 voor jou van toepassing zijn, de andere drie geef je door aan een persoon bij wie jij vindt dat dit past. We proberen de kaartjes aan verschillende leerlingen uit te delen opdat niet één leerling 10 kaartjes heeft en een andere misschien maar 2. Het is de bedoeling dat op het einde elke leerling minstens 4 kwaliteiten vast heeft.
Het is niet belangrijk om de meeste kaartjes te hebben.
Wat kan je doen als je nog niet zo veel kaartjes hebt: blanco kaartjes invullen indien er niets is wat passend is.
Nabespreking:
- Herken je jezelf?
- Welke had je niet verwacht?
- Van welke ben je aangenaam verrast?
- Wat doet dit met jou? Hoe voel je je hierbij?
- Hoe was het om de kaartjes uit te delen en aan jezelf te geven? Was het moeilijk/makkelijk? Waarom?