Schaalvraag

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 20-25 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal

  • Cijfers van 1- 10
  • Eventueel post-it's indien er wat onveiligheid is in de klasgroep (= anoniem)

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren hun gevoel in de klasgroep uiten (al dan niet anoniem)
  • De leerlingen krijgen een zicht over hoe elk individu zich voelt in de klasgroep

Methodiek/Oefening:

Leg de cijfers 1 t.e.m. 10 op de grond verspreid. Stel de vraag: 'Hoe voel jij je in de klasgroep? Als 1 betekent: 'Ik voel me heel slecht in deze groep, ik kan niet zijn wie ik ben, ik voel me hier niet op mijn gemak', en 10: 'Ik voel me super in deze
klasgroep, kan niet beter'. De leerlingen mogen elk bij een cijfer gaan staan, waarbij ze geen rekening moeten houden met de rest van de klasgroep. Elke leerling beslist voor zichzelf waar hij/zij gaat staan, dit kan anders zijn dan de positie van de andere leerlingen.

Optie bij een onveilige klasgroep:
De leerlingen blijven op hun stoel zitten en sluiten hun ogen. Ze strekken hun handen voor zich uit en beelden met hun vingers een cijfer van 1 tot 10 uit. De leerkracht onthoudt het laagste en het hoogste cijfer. De leerlingen trekken hun handen terug, en daarna mogen ze hun ogen terug openen. De leerkracht benoemt (anoniem) welke cijfers hij/zij gezien heeft.

Nabespreking:

  • Hadden jullie deze cijfers verwacht? 
  • Wat betekenen deze cijfers voor jullie (denken jullie dat de meerderheid zich goed voelt in deze klas of eerder niet?)
  • Wil er iemand zeggen waarom hij/zij bij een bepaald cijfer is gaan staan? (niemand verplichten!)
  • Waarom ben je bij ... gaan staan, en niet een cijfer lager? Wat loopt er dan wel al goed?
  • Op welk cijfer zouden jullie met de volledige klasgroep willen staan? Hoe ziet de klasgroep er dan juist uit?
  • Hoe kunnen we allemaal een cijfer hoger kunnen geraken? Wat hebben jullie nodig van elkaar?

Je kan dit zo lang of zo kort houden als je zelf wil, afhankelijk van wat er speelt in de
klasgroep.

Indien je van de leerlingen ideeën wilt verzamelen die ervoor zouden kunnen zorgen dat men zich beter voelt in de klasgroep, kan je hen dit ook anoniem op een post-it laten noteren (vb. als er te weinig veiligheid is om dit in groep te bespreken). Je kan deze post-its verzamelen en anoniem terugkoppelen naar de klas. Je kan nog een stapje verder gaan door met de klas te bekijken: "welk idee gaan we de komende periode uitproberen met deze groep". Als je deze laatste stap toevoegt, helpt het de leerlingen mogelijks dat je dit samen met hen opvolgt (vb. op vaste momenten even op terugkomen: hoe lukt het?). Soms helpt het ook om dit idee visueel te maken in de klas. Je kan de leerlingen betrekken in hoe je dit doet (slogan, foto,...). 

Bron

www.klassenkracht.nl