Mindful (herfst)wandeling

Doelgroep: SO

Groepsgrootte: klas

Duur: 30-60 min

Leerplandoelen:

  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Natuurbingo kaarten
  • Pennen of stiften

Doelstellingen:

  • De leerlingen tonen respect voor de natuur
  • De leerlingen ervaren en exploreren de typische herfstverschijnselen
  • De leerlingen kunnen op een aangepaste manier bewegen in de vrije natuur
  • De leerlingen leren hoe ze tot rust kunnen komen via de natuur en mindfulness

Methodiek/oefening:

Mindful wandelen is wandelen terwijl je met je volle aandacht aanwezig bent in de natuur en je zintuigen prikkelt.

Het doel is om verbinding te maken met de natuur en met jezelf. Even los te komen van verschillende gedachten en rust te ervaren in het moment.

Hoe pak je zo'n wandeling aan?

  • Leg op voorhand uit aan de leerlingen dat jullie een wandeling gaan maken met als doel: rust te vinden en even het hoofd leeg te maken. Je kan ook een moment van 'vrij spel' inplannen in de natuur. Op die manier is het kader duidelijk voor iedereen
  • Maak op voorhand met je klas afspraken over deze uitstap (bv. vanaf deze denkbeeldige poort wordt er even niet meer gepraat)

Mindfull wandelen

  • Is het de eerste keer dat je dit doet? Begin dan met kleine afstanden.
  • Kader dat er nadien een moment zal zijn voor vrij spel.
  • Verdeel je wandeling op in verschillende etappes, waaraan elke keer een nieuwe oefening kan worden gekoppeld.
  • Je legt op voorhand uit dat je tijdens de wandeling verschillende instructies zal geven en dat ze deze mogen uitvoeren in stilte/beantwoorden in hun hoofd (bv. ga op zoek naar 5 rode dingen).
  • Meer inspiratie vind je hieronder:
  • Focus op je zintuigen: 5-4-3-2-1: laat de leerlingen eerst op zoek gaan naar 5 dingen die ze zien in het bos (bv. bosbessenstruik), dan 4 dingen die ze voelen (bv. de zachte dennennaalden onder de voeten), 3 dingen die ze horen (bv. vogels), 2 dingen die ze ruiken (bv. dennenbos) en 1 ding dat ze proeven (bv. tandpasta).
  • Verzamel verschillende materialen en ga op zoek naar verschillen:
  • Eetbare vruchten
  • Dingen die lekker ruiken of stinken
  • Herfstbladeren in verschillende kleuren
  • Iets zoeken dat glad, zacht, ruw, koud...
  • Mindful ademen: je wandelt in het bos waarbij je in 3 stappen inademt, 1 stap de adem vasthoudt en 4 stappen uit ademt. Herhaal dit verschillende keren na elkaar. 
  • Natuurmandala: maak een mooie mandala met 3D objecten uit het bos 
  • Natuurbingo: ga met de klas op zoek naar verschillende elementen uit het bos 

Nabespreking:

Een korte nabespreking kan na elke opdracht. Bijvoorbeeld:

  • Welk gevoel kreeg je van in stilte door het bos wandelen? Waar voelde je dit (bv. onrust, ontspanning, ...)
  • Hoe ging het om in stilte te wandelen?
  • Was het gelukt om je gedachten te stoppen?
  • Wat heb je opgemerkt in het bos waar je anders geen aandacht voor hebt?
  • Wat is er wel gelukt? Wat was er moeilijk?
  • Wat kan jou volgende keer helpen zodat het beter gaat?
  • Welke oefening wil je nog eens proberen thuis?