Mindset introduceren
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: klas
Duur: 10 min
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal: Afbeelding potloden
Doelstellingen:
- Introductie positieve mindset
Methodiek/oefening:
De begeleider projecteert een afbeelding met potloden. De groep krijgt de volgende opdracht:
"Zo meteen zien jullie een afbeelding met potloden. Probeer eens te tellen hoeveel blauwe potloden je kan zien".
De begeleider projecteert de afbeelding kort. Dan gaat de projectie weg en vraag je:
- Hoeveel blauwe potloden zagen jullie?
- Nu de hoofdvraag: hoeveel roze potloden zagen jullie?
De focus van de leerlingen zal sterk op de blauwe potloden hebben gelegen, waardoor er geen aandacht was voor de roze potloden.
Psycho-educatie:
De begeleider maakt het bruggetje met de werking van ons brein.
"Onze hersenen schenken van nature
automatisch meer aandacht aan het negatieve omdat we geprogrammeerd zijn om te
overleven en dus elk gevaar moeten hebben gespot. Negatieve gebeurtenissen
hebben ook meer impact en moeten we dus goed onthouden. Als we anders willen
denken, zal dat dus heel wat inspanningen kosten. Het goede nieuws is dat we
ons brein kunnen herprogrammeren om
positiever in het leven te staan. We kunnen ons brein nl. trainen als een spier
(dat heet 'neuroplasticiteit'). Positief selecteren of focussen op de goede
kanten kan je leren. Door je aandacht bewust naar het positievete sturen en
door te waarderen wat er nu al aangenaam is, maak je dat deel van de hersenen
dat positieve dingen opmerkt (de happyspot) sterker. Wat je aandacht geeft
groeit."
Opdracht:
We gaan nu actief op zoek naar energiegevers (wat gaat er goed, wat geeft ons energie, wat maakt je blij?)
Verschillende manieren:
bv. dankbaarheidsoefening -> https://geluksdriehoek.be/oefeningen/de-kracht-van-dankbaarheid
bv. balletje gooien (wat maakt jou blij?)