Mindset introduceren

Doelgroep:  BaO + SO

Groepsgrootte: klas

Duur: 10 min

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal: Afbeelding potloden

Doelstellingen: 

  • Introductie positieve mindset

Methodiek/oefening:

De begeleider projecteert een afbeelding met potloden. De groep krijgt de volgende opdracht:

"Zo meteen zien jullie een afbeelding met potloden. Probeer eens te tellen hoeveel blauwe potloden je kan zien".

 De begeleider projecteert de afbeelding kort. Dan gaat de projectie weg en vraag je:

  • Hoeveel blauwe potloden zagen jullie?
  • Nu de hoofdvraag: hoeveel roze potloden zagen jullie?

De focus van de leerlingen zal sterk op de blauwe potloden hebben gelegen, waardoor er geen aandacht was voor de roze potloden.

Psycho-educatie:

De begeleider maakt het bruggetje met de werking van ons brein.

"Onze hersenen schenken van nature automatisch meer aandacht aan het negatieve omdat we geprogrammeerd zijn om te overleven en dus elk gevaar moeten hebben gespot. Negatieve gebeurtenissen hebben ook meer impact en moeten we dus goed onthouden. Als we anders willen denken, zal dat dus heel wat inspanningen kosten. Het goede nieuws is dat we ons brein kunnen herprogrammeren om positiever in het leven te staan. We kunnen ons brein nl. trainen als een spier (dat heet 'neuroplasticiteit'). Positief selecteren of focussen op de goede kanten kan je leren. Door je aandacht bewust naar het positievete sturen en door te waarderen wat er nu al aangenaam is, maak je dat deel van de hersenen dat positieve dingen opmerkt (de happyspot) sterker. Wat je aandacht geeft groeit."

Opdracht: