Klasgroep als voetbalteam
Doelgroep: Secundair
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 20-30 minuten
Leerplandoelen:
- SO: GFLab1, GFLab2, GFLab5
Materiaal:
- n.v.t.
Doelstellingen:
- Zicht krijgen op de klasdynamiek.
- Zicht krijgen op het functioneren/identiteit van de klas binnen de school.
- Zicht krijgen op de identiteit van de verschillende leerlingen (in groep).
Methodiek/Oefening:
- Projecteer een afbeelding van een voetbalveld
- Laat vervolgens de leerlingen nadenken over de identiteit van hun klasgroep
- Zijn er veel verdedigers in hun klas? Of eerder veel aanvallers?
- Functioneren zij als één team of zijn er eerder verschillende teams?
- Wie zijn hun supporters? Wie zit er op de tribune hun toe te juichen?
- Wie is/zijn hun scheidsrechters?
- Hebben zij een coach?
- Wat kan hun helpen om samen meer te functioneren als één team?
- Hoe gaan zij om als klas wanneer zij een match verliezen, er een tegenslag plaatsvindt?
- Zijn er andere concurrerende teams voor hun op school?