Klasgroep als voetbalteam

Doelgroep: Secundair

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 20-30 minuten

Leerplandoelen:

  • SO: GFLab1, GFLab2, GFLab5

Materiaal:

  • n.v.t.

Doelstellingen:

  • Zicht krijgen op de klasdynamiek.
  • Zicht krijgen op het functioneren/identiteit van de klas binnen de school.
  • Zicht krijgen op de identiteit van de verschillende leerlingen (in groep).

Methodiek/Oefening:

  • Projecteer een afbeelding van een voetbalveld
  • Laat vervolgens de leerlingen nadenken over de identiteit van hun klasgroep
  • Zijn er veel verdedigers in hun klas? Of eerder veel aanvallers?
  • Functioneren zij als één team of zijn er eerder verschillende teams?
  • Wie zijn hun supporters? Wie zit er op de tribune hun toe te juichen?
  • Wie is/zijn hun scheidsrechters?
  • Hebben zij een coach?
  • Wat kan hun helpen om samen meer te functioneren als één team?
  • Hoe gaan zij om als klas wanneer zij een match verliezen, er een tegenslag plaatsvindt?
  • Zijn er andere concurrerende teams voor hun op school?