Interview

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 10 à 15 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Blaadje met 'interview' (tegenstellingen)

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren elkaar op korte tijd beter kennen.
  • De leerlingen gaan in gesprek met elkaar en scherpen zo hun sociale vaardigheden aan.
  • De leerlingen denken na over zichzelf.

Methodiek/Oefening:

De leerlingen krijgen elk een blaadje met vragen voor zich.

Rondje 1:

Je laat de leerlingen per twee een duo vormen.
Eén iemand wordt interviewer en gaat de andere leerling de vragen stellen.
Deze persoon duidt dit ook aan op zijn/haar papiertje. Op het einde geef je dit papiertje aan de persoon die geïnterviewd werd.

Rondje 2:

Degene die geïnterviewd werd schuift een plekje op.
Opnieuw gaat men dezelfde vragen stellen maar nu aan de persoon die net de interviewer was. Je duidt dit aan op zijn/haar papiertje en je geeft dit op het einde terug aan de persoon die geïnterviewd werd.

Rondje 3:

Degene die geïnterviewd werd schuift een plekje op.
Nu ga je met elkaar in gesprek over wat je met elkaar gemeen hebt.

Rondje 4:

Dezelfde persoon als daarnet schuift weer een plekje op.

Nu ga je met elkaar in gesprek over waar jullie niet in overeenstemmen.

Nabespreking:

  • Hoe was dit voor jullie?
  • Wie had ooit gedacht dat hij/zij zo veel van zichzelf zou prijs geven op zo korte tijd.
  • Hoe was het om te zien dat jullie toch ook veel gemeenschappelijkheden hadden?
  • Hoe gingen jullie om met zaken waarin jullie niet hetzelfde waren?

Bron

www.pimento.be

Deze oefening hebben we zelf mogen ervaren op de inspiratiedag van Pimento vzw.