Interview
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 10 à 15 minuten
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- Blaadje met 'interview' (tegenstellingen)
Doelstellingen:
- De leerlingen leren elkaar op korte tijd beter kennen.
- De leerlingen gaan in gesprek met elkaar en scherpen zo hun sociale vaardigheden aan.
- De leerlingen denken na over zichzelf.
Methodiek/Oefening:
De leerlingen krijgen elk een blaadje met vragen voor zich.
Rondje 1:
Je laat de leerlingen per twee een duo vormen.
Eén iemand wordt interviewer en gaat de andere leerling de vragen stellen.
Deze persoon duidt dit ook aan op zijn/haar papiertje. Op het einde geef je dit
papiertje aan de persoon die geïnterviewd werd.
Rondje 2:
Degene die geïnterviewd werd schuift een
plekje op.
Opnieuw gaat men dezelfde vragen stellen maar nu aan de persoon die net de
interviewer was. Je duidt dit aan op zijn/haar papiertje en je geeft dit op het
einde terug aan de persoon die geïnterviewd werd.
Rondje 3:
Degene die geïnterviewd werd schuift een
plekje op.
Nu ga je met elkaar in gesprek over wat je met elkaar gemeen hebt.
Rondje 4:
Dezelfde persoon als daarnet schuift weer een plekje op.
Nu ga je met elkaar in gesprek over waar jullie niet in overeenstemmen.
Nabespreking:
- Hoe was dit voor jullie?
- Wie had ooit gedacht dat hij/zij zo veel van zichzelf zou prijs geven op zo korte tijd.
- Hoe was het om te zien dat jullie toch ook veel gemeenschappelijkheden hadden?
- Hoe gingen jullie om met zaken waarin jullie niet hetzelfde waren?
Bron
www.pimento.be
Deze oefening hebben we zelf mogen ervaren op de inspiratiedag van Pimento vzw.