Hoe anders?

Doelgroep: BaO en SO

Groepsgrootte: klas 

Duur: 50min

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Blanco post-it's
  • schrijfgerief
  • situatieblad (zie bijlage)

Doelstellingen:

  • Bewust worden van hoe we met onaangename gevoelens kunnen omgaan
  • Kennismaken met onaangename gevoelens

Methodiek/oefening:

De deelnemers krijgen enkele situaties voorgeschoteld en krijgen daarbij de opdracht om in duo's na te denken over de voor- en nadelen van deze manier van omgaan met het onaangename gevoel. Sommige manieren lijken op korte termijn een goede manier maar zijn dat op lange termijn vaak niet. 

  • Laat de deelnemers per duo één of enkele voor- en nadelen op een post-it schrijven. 
  • Geef de deelnemers per situatie vijf minuten de tijd. Na elke situatie haal je de post-its op en hou je ze bij in volgorde van de opdracht.
  • Wanneer je alle situaties overlopen en alle antwoorden verzameld hebt, ga je met de deelnemers in een kring zitten. 
  • Tijdens dit groepsgesprek overloop je de verschillende antwoorden van de groepjes. Vragen die je daarbij op weg kunnen helpen, zijn:
  1. Wat zijn de voor- en nadelen van deze manier van omgaan met dat onaangenaam gevoel?
  2. Wat denk je van deze manier om met je boosheid, angst of … om te gaan? Word je daar beter van? Indien niet, hoe kan je er dan wel mee omgaan zodat je er beter van wordt?

Nabespreking:

Persoonlijke vragen die je bij deze werkvorm kan stellen:

  •  Hoe zou jij met dat onaangenaam gevoel omgaan?

  •  Zou je het naar buiten brengen? Hoe zou je dat doen?  Of zou je het eerder naar binnen richten? Hoe zou je dat doen?
  • Zou je dat gevoel met iemand delen? Hoe zou je graag willen dat die andere reageert?

Bron:

www.awel.be

Lessenreeks weerbaarheid 3de graad basisonderwijs