Hoe anders?
Doelgroep: BaO en SO
Groepsgrootte: klas
Duur: 50min
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- Blanco post-it's
- schrijfgerief
- situatieblad (zie bijlage)
Doelstellingen:
- Bewust worden van hoe we met onaangename gevoelens kunnen omgaan
- Kennismaken met onaangename gevoelens
Methodiek/oefening:
De deelnemers krijgen enkele situaties voorgeschoteld en krijgen daarbij de opdracht om in duo's na te denken over de voor- en nadelen van deze manier van omgaan met het onaangename gevoel. Sommige manieren lijken op korte termijn een goede manier maar zijn dat op lange termijn vaak niet.
- Laat de deelnemers per duo één of enkele voor- en nadelen op een post-it schrijven.
- Geef de deelnemers per situatie vijf minuten de tijd. Na elke situatie haal je de post-its op en hou je ze bij in volgorde van de opdracht.
- Wanneer je alle situaties overlopen en alle antwoorden verzameld hebt, ga je met de deelnemers in een kring zitten.
- Tijdens dit groepsgesprek overloop je de verschillende antwoorden van de groepjes. Vragen die je daarbij op weg kunnen helpen, zijn:
- Wat zijn de voor- en nadelen van deze manier van omgaan met dat onaangenaam gevoel?
- Wat denk je van deze manier om met je boosheid, angst of … om te gaan? Word je daar beter van? Indien niet, hoe kan je er dan wel mee omgaan zodat je er beter van wordt?
Nabespreking:
Persoonlijke vragen die je bij deze werkvorm kan stellen:
- Hoe zou jij met dat onaangenaam gevoel omgaan?
- Zou je het naar buiten brengen? Hoe zou je dat doen? Of zou je het eerder naar binnen richten? Hoe zou je dat doen?
- Zou je dat gevoel met iemand delen? Hoe zou je graag willen dat die andere reageert?
Bron:
Lessenreeks weerbaarheid 3de graad basisonderwijs