Gevoelenscollage

Doelgroep: Basisonderwijs

Groepsgrootte: Klasgroep

Duur: 50 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden

Materiaal:

  • Grote witte bladen
  • Oude kranten en tijdschriften

Doelstellingen:

  • Het voelen en (her)kennen van gevoelens bij zichzelf en bij anderen
  • Kennismaken met en bewust worden van verschillende vormen van reacties op onaangename gevoelens

Methodiek/Oefening:

  • Maak met de hele klas een grote collage met foto's, prenten, tekeningen, cartoons... uit tijdschriften en kranten. Elke leerling zoekt zelf materiaal en kleeft deze op de collage. Het kan gaan om zeer uiteenlopende gevoelens. Het hoeft dus niet bij de basisemoties te blijven.
  • Wanneer de collage klaar is, ga je samen in de kring zitten. Je vraagt aan de leerlingen om bij de verschillende beelden passende woorden te schrijven. 
  1. Wat roept dit beeld op? 

  2. Welk gevoel of gevoelens worden in dit beeld tot uitdrukking gebracht

Nabespreking:

  • Welke gevoelens vinden we allemaal terug op de collage?
  • Hoe drukken deze beelden, tekeningen die bepaalde gevoelens uit?
  • Zijn gevoelens goed of slecht?
  • Waarom hebben mensen gevoelens?
  • Welke gevoelens op deze collage heb je zelf al eens ervaren? Hoe voelde dat?
  • Zijn er nog andere gevoelens die je zelf al eens hebt gevoeld en hier nu niet op de collage staan?

Benadruk dat gevoelens niet goed of slecht zijn.Ze maken onlosmakelijk deel uit van ons leven. Als we onze gevoelens onderdrukken dan trekken ze zich terug in onze 'kelders' maar ze blijven er wel. 

Onaangename gevoelens, zoals woede en angst, die onderdrukt worden, beïnvloeden ons gedrag juist heel sterk. Daarom is het belangrijk te leren omgaan met onze gevoelens. 

Bron

www.awel.be 
Lessenreeks weerbaarheid 3de graad basisonderwijs.