Gevoelensthermometer
Doelgroep: BaO
Groepsgrootte: klas
Duur: Start 30 min, nadien dagelijks moment (bv. kort na speeltijd)
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
Materiaal:
- A3-papieren om alternatievenlijst te maken
- Wasknijper: gevoel aanduiden
- Gevoelsthermometer per leerling
Doelstellingen:
- Leerlingen leren gevoelens herkennnen
- Lichaamsbewustwording: stilstaan bij welk gevoel leerlingen nu hebben en hier alternatief/constructief gedrag aan koppelen
Methodiek/oefening:
- Leerlingen duiden vb na speeltijd op individuele gevoelsthermometer aan welk gevoel ze hebben. Eventueel kort rustmomentje met muziek en ogen toe op de bank zodat ze dit goed kunnen ervaren.
- Leerlingen kiezen een manier bij "positief gedrag", wat ze gaan doen/ waar ze nood aan hebben bij dit gevoel.
- De lijsten "positief gedrag" worden klassikaal gemaakt. Telkens een apart blad per emotie. Zo wordt vb voor "boos" nagedacht hoe iemand zou kunnen reageren. Bijvoorbeeld:
- Ik zeg de juf hoe ik me voel
- Ik zeg: "ik heb even nood aan rust en tijd voor mezelf"
- Ik probeer rustig in- en uit te ademen
Bij de bespreking wordt gevraagd:
- Herkent iedereen zich hierin?
Niet alles op de lijst zal voor iedereen even helpend zijn. Leerlingen kunnen dan zelf kiezen waar ze nood aan hebben. Of: individuele nodenkaartjes maken.
Nabespreking:
- Na een aantal keren kan geëvalueerd worden of de leerlingen hun emoties nu beter kunnen herkennen
- Bespreken of de alternatieven of nodenlijst helpt. Lukt het al beter om dit gedrag te stellen?