Gemeenschappelijkheidsspel

Doelgroep: 3e graad BaO en SO

Groepsgrootte: klasgroep


Duur:
30 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Themakaartjes (zie bijlage)

Doelstellingen:

  • De leerlingen leren kijken naar zaken die ze gemeenschappelijk hebben.
  • De leerlingen leren elkaar op een andere (positieve) manier kennen.
  • De leerlingen werken samen aan hun verbinding.

Methodiek/oefening:

  • De leerlingen gaan per 2 staan.
  • Vervolgens krijgen de leerlingen een themakaartje en zoeken ze samen naar een gemeenschappelijkheid dat te maken heeft met het thema.
  • Nadien worden er 2 groepjes samen gezet en zoeken ze opnieuw naar een (nieuwe) gemeenschappelijkheid.
  • Dit doe je opnieuw tot dat de hele klas samen staat en 1 gemeenschappelijkheid heeft gevonden.
  • Het is belangrijk dat er telkens nieuwe gemeenschappelijkheden gezocht worden.
  • Voorbeelden van gemeenschappelijkheden kunnen zijn: interesses, lievelingskleur, lievelingseten, waarden en normen,...

Nabespreking:

  • Welke gemeenschappelijkheden hebben jullie van elkaar ontdekt?
  • Hoe was het om als klasgroep één gemeenschappelijkheid te moeten vinden? Ging dit vlot? Of ging dit moeilijk? Hoe zou dit komen?
  • Hadden jullie verwacht dat jullie als klasgroep één gemeenschappelijkheid zouden vinden? Waarom wel/niet?

Bron

www.werkvormen.info