Gemeenschappelijkheidsspel
Doelgroep: 3e graad BaO en SOGroepsgrootte: klasgroep
Duur: 30 minuten
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- Themakaartjes (zie bijlage)
Doelstellingen:
- De leerlingen leren kijken naar zaken die ze gemeenschappelijk hebben.
- De leerlingen leren elkaar op een andere (positieve) manier kennen.
- De leerlingen werken samen aan hun verbinding.
Methodiek/oefening:
- De leerlingen gaan per 2 staan.
- Vervolgens krijgen de leerlingen een themakaartje en zoeken ze samen naar een gemeenschappelijkheid dat te maken heeft met het thema.
- Nadien worden er 2 groepjes samen gezet en zoeken ze opnieuw naar een (nieuwe) gemeenschappelijkheid.
- Dit doe je opnieuw tot dat de hele klas samen staat en 1 gemeenschappelijkheid heeft gevonden.
- Het is belangrijk dat er telkens nieuwe gemeenschappelijkheden gezocht worden.
- Voorbeelden van gemeenschappelijkheden kunnen zijn: interesses, lievelingskleur, lievelingseten, waarden en normen,...
Nabespreking:
- Welke gemeenschappelijkheden hebben jullie van elkaar ontdekt?
- Hoe was het om als klasgroep één gemeenschappelijkheid te moeten vinden? Ging dit vlot? Of ging dit moeilijk? Hoe zou dit komen?
- Hadden jullie verwacht dat jullie als klasgroep één gemeenschappelijkheid zouden vinden? Waarom wel/niet?
Bron
www.werkvormen.info