Geheime rakkers

Doelgroep: BaO + SO

Groepsgrootte:  klasgroep

Duur: 15 à 30 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Briefjes
  • Doosje of zak

Doelstellingen:

  • Leerlingen leren reflecteren over wat ze voor anderen (kunnen) betekenen.
  • Leerlingen leren klasgenoten ondersteunen.
  • Leerlingen leren zich vrijwillig inzetten voor anderen.

Methodiek/Oefening:

Introduceer het concept Random Act of Kindness (RAK)
Tip: Youtube staat vol met filmpjes ter voorbeeld.

Start een kort klasgesprek over zich vrijwillig inzetten voor anderen:

  • Hoe kun je dat doen?
  • Waarom zou je dat doen?
  • Welke ervaringen hebben de leerlingen (zowel in het bieden als het ontvangen van hulp)?
  • Hoe voelde dat?

Duid de geheime RAK-partners aan
Alle leerlingen schrijven hun naam op een briefje. Verzamel de briefjes in een doos/zak en laat iedereen een naam trekken. Voor de persoon, die ze getrokken hebben, gaan ze deze week in 't geniep extra lief of behulpzaam zijn, of gewoonweg die persoon blij maken.


Bedenk RAK'ties
Nu iedereen weet wie hun doelwit is, kunnen ze al wat concreter nadenken over de vriendelijke acties die ze de komende week kunnen stellen. Vraag hen om enkele opties te bedenken en neer te schrijven.

Hier alvast wat inspiratie:

  • Een compliment geven.
  • De deur openhouden.
  • Een (anoniem) lief kaartje in de boekentas stoppen.
  • Dankbaarheid uitspreken.
  • Een lekkernij delen.
  • Spontaan hulp aanbieden bij een schooltaak.
  • ...

Vriendelijkheid alom
Je kan de leerlingen vragen om een lijstje met hun acties bij te houden: wat hebben ze
gedaan en wanneer?
En andersom: zijn er dingen die ze hebben opgemerkt? Wie verdenken ze?


De onthulling
Op het einde van de week onthult iedereen zijn identiteit: wie zette zich in voor wie?


Nabespreking:

Sluit af met een klassikaal momentje:

  • Hoe was het om de ander blij te maken?
  • Hoe was het om zelf in de bloemetjes gezet te worden?
  • Wat waren de meest onverwachte en/of creatieve acties?
  • Was het duidelijk wie jouw geheime RAK'ker was?
  • Hoe kunnen jullie vaker onbaatzuchtig zijn voor mekaar?

Je kan terugkoppelen dat, wanneer we iets voor een ander kunnen betekenen, ons dat vaak een goed gevoel geeft. Andersom krijgen we ook een goed gevoel wanneer anderen lief zijn tegen ons. Dus zowel lief zijn voor anderen als vriendelijkheid van anderen ontvangen, zijn beiden belangrijk om aan ons welbevinden te werken. Je hebt deze oefening dus niet zomaar gedaan maar het helpt om aan het welbevinden van de leerlingen te werken. Bovendien kan het bevorderend werken voor de klassfeer. 

Bron

www.gezondleven.be