G-schema
Doelgroep: Bao + SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 30 min
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
Situatiekaarten (of eigen gevonden situatiekaarten of thema's die leven in de klas)
Werkblaadje G-schema
Doelstellingen:
- De leerlingen leren reflecteren over een gebeurtenis en wat dit met hen doet.
- De leerlingen leren stilstaan bij hun gedachten, gevoelens en gedrag.
- De leerlingen leren taal geven aan hun gedachten, gevoelens en gedrag.
- De leerlingen leren van elkaar hoe ze zich in een bepaalde situatie voelen.
- De leerlingen leren respectvol omgaan met elkaar.
Methodiek/oefening:
- De leerlingen worden in groepjes van 4 gesplitst. Elk groepje kiest een situatiekaart.
- Elk groepje krijgt een werkblaadje met het G-schema op.
- De leerlingen denken samen na over:
- Wat er is gebeurd?
- Wat zouden die personen denken?
- Hoe zouden die personen zich voelen?
- Wat zouden die personen kunnen doen?
- Wat kan jij doen om die personen te helpen?
Nabespreking:
Elk groepje bespreekt klassikaal wat hun situatiekaart was en overlopen hun werkblaadje.
Bijvragen:
- Welke gedachten zouden anderen hebben bij deze situatie?
- Welke gevoelens zouden de anderen van de klas bij deze situatie hebben?
- Herkent iedereen zich hierin of zou je anders reageren?
- Wat zou jij dan doen in deze situatie?
- Heb je het zelf al eens verkeerd aangepakt? Wat zou je dan anders willen
- doen?
- Hebben jullie nog andere manieren om deze personen te helpen?