Fluistercirkel

Doelgroep:  BaO en 1ste graad SO

Groepsgrootte: klasgroep

Duur: 20 à 30 minuten

Leerplandoelen:

  • BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
  • SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan

Materiaal:

  • Papier
  • Schrijfmateriaal 
  • Voldoende ruimte en stoelen

Doelstellingen:

  • Leerlingen hebben respect voor elkaars mening.
  • Leerlingen leren reflecteren en hun mening delen.
  • Leerlingen leren taal geven aan kwaliteiten en talenten.
  • Leerlingen leren kwaliteiten en talenten herkennen bij een ander.
  • Leerlingen leren kwaliteiten en talenten herkennen bij zichzelf.

Methodiek/oefening:

  • De leerlingen krijgen een blad papier waar ze elk 2 kwaliteiten van zichzelf op schrijven. 
  • Er zijn 2 cirkels. De leerlingen van de buitenste cirkel zitten op een stoel met de rug naar het midden toe en hebben pen en papier. De leerlingen uit de binnenste cirkel gaan achter iemand van de buitenste cirkel staan en fluisteren die leerling een compliment toe (vb. ik vind jou creatief). 
  • De leerling die het compliment ontvangt, schrijft het compliment op zijn/haar papier.
  • Als dit gebeurd is, schuiven de leerlingen van de binnenste cirkel 1 plaats op.
  • Dit doorschuifsysteem doen we 2-3 keer. Nadien wisselen de cirkels om.
  • De leerlingen omcirkelen 1 talent dat het beste bij hen past.

Nabespreking:

  • Hoe was het om complimenten te geven?
  • Hoe was het om complimenten te krijgen?
  • Wat doet het met jou om een compliment te krijgen?
  • In welke complimenten herken je jezelf? 
  • Van welke complimenten ben je aangenaam verrast? 
  • Welk compliment had je niet verwacht?