Complimenten-plek
Doelgroep: BaO + SO
Groepsgrootte: Klasgroep
Duur: 15 minuten
Leerplandoelen:
- BaO: Sluit aan bij de ontwikkelvelden
- SO: Sluit aan bij het gemeenschappelijk funderend leerplan
Materiaal:
- Eventueel een boom (uit papier, hout…) + boomblaadjes (uit papier, minstens 3 boomblaadjes per leerling en 3 per leerkracht) / een A3-papier (poster) of ander alternatief bij een hoger jaar
- Plakband of lijm
- Pen
Doelstellingen:
- De leerlingen leren op een creatieve manier complimenten geven aan elkaar.
- De leerlingen creëren verbinding tussen de leerlingen en de leerkracht.
- De leerlingen delen ervaringen, gevoelens… met elkaar.
- De leerlingen uiten hun waardering naar elkaar toe en leren dit van elkaar te ontvangen.
Methodiek/Oefening:
1 Een plekje voor de boom / poster
Voorzie een plaats in de klas waar de complimentenboom kan staan of ophangen. Tip: voor de boom kan je je verbeelding de vrije loop laten. Teken een boom op een blad, zaag een boom uit een houten paneel of ga aan de slag met een echt klein boompje of struik.
Indien je een boom wat "kinds" vindt voor jouw klas, kan je ook met een andere vorm werken: vb. een complimentenmuur, een pot met complimenten...
2 Aan een boom horen blaadjes
Deel minstens 3 blaadjes per leerling uit (of voorzie post-it's / papiertjes). Geef hen de opdracht om hierop 3 complimenten te schrijven. Help hen op weg met de richtvraag: "Welke complimenten krijg jij soms te horen?" en geef zelf enkele voorbeelden.
Als de leerlingen de blaadjes ingevuld hebben, mogen ze deze ophangen aan de boom
(bijvoorbeeld aan een koord of met plakband). De leerkracht doet dit ook voor zichzelf.
Aan jonge leerlingen kunnen kaartjes gegeven worden waar al complimenten op staan, zodat ze inspiratie hebben om complimenten te verzinnen.
Indien je met een complimentenmuur of pot werkt, kan je hen post-its of strookjes geven die ze ophangen of in de pot steken.
3 Complimenten uitdelen
Heeft een leerling nood aan een compliment? Verdient iemand een pluim? Kies dan één van de blaadjes van de boom en geef die af aan de leerling in kwestie. Hij/zij mag die op de bank leggen of ergens veilig opbergen.
Tip: Je kan ook leerlingen elkaar complimenten laten geven. Dit kan bijvoorbeeld: na een samenwerkingsoefening: de leerlingen kunnen dan complimenten uit de muur, boom of pot halen die ze aan hun samenwerkingspartner willen geven.
Nabespreking:
Sta kort even stil bij waarom jij, of je leerling, dit compliment koos om te geven aan de
leerling in kwestie. Formuleer samen met de klas een antwoord op volgende vraag:
- Waarom koos je dit compliment voor deze leerling?
- Waarom past dit compliment nu zo goed?
Bron
www.gezondleven.be